Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Ραχήλ Μακρή: «Η υλοποίηση ΣΒΑΚ απαιτεί σχεδιασμό και σοβαρή Δημοτική Αρχή που να διαθέτει κουλτούρα χρηματοδότησης μέσω εργαλείων της Ε.Ε.»

Ραχήλ Μακρή - Rachil Makri

Τα ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας), είναι μια στοχευμένη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επίτευξη του στόχου της Βιώσιμης Κινητικότητας και Ανάπτυξης εν γένει, στις πόλεις, της βελτίωσης, της προσβασιμότητας και της ποιότητας ζωής, έναντι της κυκλοφοριακής ικανότητας και της ταχύτητας.

Είναι ένα σχέδιο που αλλάζει περιβαλλοντικά την πόλη και δημιουργεί συνθήκες γειτονιάς σε κεντρικές περιοχές.

Αποσκοπεί στην ενθάρρυνση των μετακινήσεων (πεζοί, ποδήλατο και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς) και στην αναβάθμιση του δημόσιου χώρου.
Βάσει των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και των επικρατουσών τάσεων που διαμορφώνονται στην Ε.Ε. και στα κράτη μέλη της, η ύπαρξη ΣΒΑΚ σε μια αστική ή Μητροπολιτική Περιοχή αλλά και σε μία Περιφέρεια, θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση παρεμβάσεων και έργων με συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διαφόρων ταμείων της.

Στο πλαίσιο αυτό, η εκπόνηση ΣΒΑΚ θα καταστεί στα αμέσως επόμενα χρόνια υποχρεωτική αλλά και αναγκαία προκειμένου οι ΟΤΑ να μπορούν να απορροφούν οικονομικούς πόρους για την υλοποίηση του προγράμματός τους.

Θα απαιτείται, δηλαδή, η ύπαρξη ολοκληρωμένου και εγκεκριμένου σχεδίου που θα αντιμετωπίζει κατά ενιαίο τρόπο όλα τα ζητήματα που αφορούν την κινητικότητα των προσώπων, την αλληλεπίδραση με τις χρήσεις γης και τον αστικό χώρο, τις επιπτώσεις στη οικονομία και την κοινωνία, την απασχόληση κλπ.

Η κατεύθυνση για τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ), έχει δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ήδη από το 2009.

Η πρώτη περιοχή στην Ελλάδα που απέκτησε ΣΒΑΚ ήταν η Θεσσαλονίκη, ενώ ολοκληρωμένα σχέδια διαθέτουν και τα Βριλήσσια, η Λάρισα και η Ηγουμενίτσα.

Πριν από δύο χρόνια, 165 δήμοι (μεταξύ των οποίων και ο Δήμος Αθηναίων), ανέθεσαν την εκπόνηση τέτοιων σχεδίων με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο, ενώ σε αυτή την κατεύθυνση χρηματοδότησε πρόσφατα από το Πράσινο Ταμείο 150 δήμους σε όλη την Ελλάδα για την εκπόνηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ενώ υπάρχουν και ΟΤΑ που έχουν ήδη προχωρήσει πρωτοποριακά και με δική τους πρωτοβουλία και χρηματοδότηση σε ΣΒΑΚ.

Παρόλο που τα ΣΒΑΚ είναι γνωστά εδώ και χρόνια και πόλεις βρίσκονται σε στάδιο υλοποίησης, ή της εκπόνησης μελετών και εγκρίσεων, ο Δήμος Παλλήνης πριν από λίγες μέρες και εντελώς συμπτωματικά προεκλογικά, ενέκρινε 64.728,00 € για Αμοιβή υπηρεσιών συμβούλου για την εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ενώ αναρμόδιοι Δημοτικοί Σύμβουλοι, καλούν τους δημότες σε διαβούλευση.

Ενημερώνουμε την Δημοτική Αρχή, ότι η υλοποίηση ΣΒΑΚ απαιτεί σοβαρότητα και σχεδιασμό και σίγουρα την υλοποίηση έργων όπως της αποχέτευσης και του φυσικού αερίου, προκειμένου να μην παρατηρούνται τα φαινόμενα του ράβε – ξήλωνε και πλήρωνε χιλιάδες ευρώ και σίγουρα δεν μπορούν να υλοποιηθούν από μια Δημοτική Αρχή που έχει καταφέρει το 98% των δράσεων του Δήμου να χρηματοδοτούνται από «ίδιους πόρους», δηλαδή από τις τσέπες των δημοτών, ενώ το 58,5% των δράσεων να γίνονται με φωτογραφικές απευθείας αναθέσεις και κατατμήσεις εκατομμυρίων ευρώ στους γνωστούς και δεν διαθέτει καμία κουλτούρα χρηματοδότησης μέσω εργαλείων της Ε.Ε..